راهنمای کامل گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس
نوشته شده توسط : the designer


در مقاله‌های قبل به بررسی اهمیت تحلیل سایت پرداختیم و یکی از مهمترین ابزارهای این کار، یعنی گوگل آنالیتیکس را معرفی کردیم. در این مقاله به بررسی جذاب‌ترین بخش این ابزار می‌پردازیم. گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس برای وبمسترها جذابیت بسیاری دارد. آن‌ها از طریق این گزارش می‌توانند مخاطبان خود را بشناسند و این شناخت را در سیاست‌گذاری‌های خود به کار ببرند.

چنان که می‌دانید عصر حاضر را دوران انقلاب مشتری دانسته‌اند. شناخت بیشتر از مشتری و ارتباط بهتر با او به عنصر رقابتی اصلی در بازار امروز تبدیل شده است.

مهم نیست یک فروشگاه اینترنتی دارید یا یک وب سایت محتوامحور، کاربران سایت مشتری‌های شما هستند. باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. گوکل آنالیتیکس داده‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. از سن و جنسیت تا زمینه علاقه‌مندی‌های کاربران را در این ابزار می‌توانید بررسی کنید. این داده‌ها شما را در ترسیم پرسونای مخاطب یاری می‌کند.

اگر می‌خواهید کار با این ابزار به صورت کامل یاد بگیرید و مخاطبان وب سایت‌تان را بهتر بشناسید، با ما همراه باشید.

بخش Overview یا دید کلی از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

بخش Overview

مانند تمامی گزارش‌های دیگر، گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس نیز یک بخش دید کلی دارد. در این قسمت، یکی سری اطلاعات کلی درباره مخاطبان به دست می‌آورید. می‌توانید یک بازه زمانی را انتخاب و با استفاده از گزینه Compare to آن را با یک بازه زمانی دیگر مقایسه کنید.

در این قسمت به صورت پیش‌فرض اطلاعات مربوط به متریک Users نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید این متریک را تغییر دهید، آن را با معیار دیگری مقایسه کنید یا معیارها را در بازه زمانی مد نظر خود بررسی کنید.

در این صفحه گزینه دیگری نیز مشاهده می‌کنید با عنوان Add a Segment که با استفاده از آن نوع ترافیک مشخص می‌شود. مثلا می‌توانید انتخاب کنید داده‌های مربوط به کاربران موبایل نمایش داده شود.

در قسمت سمت راست صفحه، یک نمودار دایره‌ای شکل با رنگ‌های سبز و آبی دیده می‌شود. رنگ آبی نشان‌دهنده کاربران جدید و رنگ سبز نشان‌دهنده کاربران بازگشتی یا وفادار است.

در قسمت پایین صفحه نیز جدولی از اطلاعات مربوط به زبان، کشور، مرورگر و … کاربران به دست می‌آورید. این اطلاعات در بخش‌های دیگر گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس جزئی‌تر بررسی می‌شوند.

Active Users یا کاربران فعال

Active Users یا کاربران فعال

با کلیک روی این گزینه، نموداری از کاربران فعال را مشاهده می‌کنید. در قسمت بالای نمودار می‌توانید بازه زمانی مورد نظر خود را بین یک، هفت، چهارده و بیست و هشت روز انتخاب کنید.

Lifetime Value یا ارزش کاربران در گوگل آنالیتیکس

Lifetime Value

این بخش از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس ارزشی را که کاربران برای‌تان ایجاد کرده‌اند بررسی می‌کند. گزارش به صورت پیش‌فرض روی معیار Revenue per user یا ارزش مادی به ازای هر کاربر تنظیم شده است. می‌توانید این معیار را تغییر دهید و مثلا ارزش کاربران را بر اساس رسیدن به اهداف بسنجید.

این گزارش بر اساس بازه زمانی 90 روزه ارائه می‌شود که می‌توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید.

در قسمت پایین صفحه نیز ترافیک بررسی می‌شود. جزئیات مربوط به ترافیک سایت در گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس بررسی می شود. اهمیت ترافیک در این قسمت این است که می‌توانید تشخیص بدهید باارزش‌ترین کاربران از کجا به سایت‌تان آمده‌اند.

Cohort Analysis در گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

Cohort Analysis

این قسمت از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد تا چه حد در جذب مخاطبان موفق بوده‌اید.

معیاری که به صورت پیش‌فرض در این قسمت تنظیم شده User retention یا حفظ کاربر است.

نمودار این قسمت اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد. با استفاده از این نمودار می‌توانید ببینید چند درصد از کاربران پس از اولین بازدید دوباره به سایت برگشته‌اند.

User Explorer در گوگل آنالیتیکس

User Explorer در گوگل آنالیتیکس

گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس برای هر کاربر فعال یک آیدی در نظر می‌گیرد و رفتار او را در سایت تحت نظر می‌گیرد. در این قسمت می‌توانید ببینید کاربران از چه صفحاتی در سایت بازدید کرده‌اند، چه محصولاتی خریده‌اند یا باعث تکمیل چه اهدافی شده‌اند.

با کلیک روی آیدی هر یک از مخاطبان، اطلاعات جزئی نحوه عملکرد آن‌ها روی سایت مشخص می‌شود.

Demographic یا جمعیت‌شناسی

Demographic

در این بخش با خصوصیات مخاطبان‌تان آشنا می‌شوید. خانم هستند یا آقا؟ چند سال دارند؟ زمینه‌های علاقه‌مندی‌شان چیست؟

اطلاعات این بخش از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس به صورت Overview یا کلی نیز نمایش داده می‌شود. با کلیک روی گزینه‌های Gender و Age می‌توانید نمودارها را به صورت مجزا مشاهده کنید.

 بخش Interests یا علاقه‌مندی‌ها

بخش Interests یا علاقه مندی ها

در این قسمت علاقه‌مندی‌های مخاطبان را مشاهده می‌کنید.

اطلاعات این بخش به شدت برای سایت‌های محتوامحور مفید است. اگر سایت‌تان محتوامحور هم نیست، ممکن است تصمیم داشته باشید برای آن بلاگی راه‌اندازی کنید.

می‌توانید بررسی کنید کاربران به چه نوع مطالبی علاقه بیشتری دارند و در همان زمینه برای‌شان تولید محتوا کنید.

فرض کنیم یک سایت آژانس هواپیمایی دارید. گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد درصد بالایی از کاربران سایت به مطالب ورزشی علاقه‌مند هستند. یک تصمیم خوب می‌تواند این باشد که مقالات گردشگری بلاگ سایت را بر این اساس بهینه‌سازی کنید. از رویدادهای ورزشی در شهرهای توریستی مطلب بنویسید. یا مثلا بهترین شهرهای جهان برای انجام ورزش‌های زمستانی را معرفی کنید.

Geo یا اطلاعات جغرافیایی در گوگل آنالیتیکس

Geo یا اطلاعات جغرافیایی در گوگل آنالیتیکس

در این قسمت از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید مخاطبان سایت از کدام شهر، کشور و قاره‌ای هستند. البته به دلیل استفاده از فیلتر شکن ممکن است اطلاعات این بخش کاملا دقیق نباشد.

Technology یا فناوری در گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

Technology یا فناوری

بخش فناوری گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد کاربران سایت‌تان از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنند. از چه اپراتوری اینترنت می‌گیرند و مرورگرشان چیست.

بخش Mobile از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

بخش Mobile از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

این بخش اطلاعات مربوط به کاربران موبایل را نشان می‌دهد. در بخش نمای کلی می‌توانید ترافیک ناشی از دستگاه‌های موبایل را ببینید. با کلیک روی گزینه Devices فهرستی از دستگاه‌های موبایل را مشاهده می‌کنید که کاربران بیشترین استفاده را از آن‌ها داشته‌اند.

Benchmarking یا معیارسنج

Benchmarking

بخش معیارسنجی امکان مقایسه را به شما می‌دهد. در این قسمت می‌توانید سایت خود را سایت‌های دیگر در حوزه مشابه مقایسه کنید. در این بخش زمینه کاری خود و شهر و کشور مورد نظر را انتخاب می‌کنید و سپس نتایج مقایسه را در یک جدول می‌بینید.

بررسی این جدول برای کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد. برای پیشرفت کردن باید بدانید در عرصه رقابت در کدام جایگاه قرار دارید. مهمترین رقابیتان چه سایت‌هایی هستند. نقطه قوت‌شان در مقایسه با شما چیست و … .

Users flow یا جریان کاربران

User-Flow

بخش جریان کاربران در گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد کاربران از کجا وارد سایت شده‌اند و به چه صفحاتی رفته‌اند. ورودی کاربران به صورت پیش‌فرض روی کشور تنظیم شده است. می‌توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید. مثلا جریان حرکت کاربرانی را که از شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شده‌اند بررسی کنید.

گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس را بررسی کردیم. گزارشی که در آن جزئیاتی در مورد مخاطبان خود می‌آموزید. اطلاعاتی مانند این که جنسیت‌شان چیست، چند سال دارند، از چه نوع دستگاه موبایلی استفاده می‌کنند و … با استفاده از این اطلاعات می‌توانید محتوای وب سایت خود را بر اساس شناخت از مخاطب بهینه کنید. همچنین می‌توانید ببینید در جذب چه نوعی از مخاطبان کمتر موفق بوده‌اید و سیاست‌های بازاریابی خاص آن‌ها را به کار ببرید.

منبع: https://webnagroup.ir/




:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: